Historia

Fabryka samochodów w Lublinie od ponad 60 lat wytwarza lekkie samochody użytkowe. Została założona w roku 1950 i do roku 1959 produkowała pierwsze samochody ciężarowe Lublin 51 na licencji radzieckiej. W latach 1953-1993 głównym produktem fabryki był popularny samochód dostawczy ŻUK (DMC 2,5 t), a od roku 1993 był nim LUBLIN (DMC 3,5 t), wytwarzany w wielu specjalistycznych odmianach. Ponadto, w latach 60-tych XX wieku produkowane były wojskowe transportery opancerzone SKOT, a w latach 90-tych montowane samochody osobowe Peugeot 405, a następnie Daewoo Nexia. Od roku 1998 fabryka produkuje samochody terenowe HONKER. Obecnie, kontynuacją linii pojazdów dostawczych jest PASAGON (DMC 3,5 t) jako bezpośredni następca LUBLINa.

Przedsiębiorstwo, przez czas swojego istnienia działało w różnych formach organizacyjnych i prawnych:

  • do roku 1995 było przedsiębiorstwem państwowym,
  • w latach 1995 – 2001 fabryka należała do koreańskiego koncernu Daewoo, organizacja o nazwie Daewoo Motor Polska Sp. z o.o. ogłosiła upadłość w październiku 2001 r.,
  • w latach 2002-2003 była oddziałem Wytwórni Silników Wysokoprężnych „Andoria” S.A., a następnie Andoria-Mot Sp. z o.o.,
  • w latach 2003-2007 właścicielem fabryki było rosyjsko-brytyjskie konsorcjum Intrall, utworzone przezeń przedsiębiorstwo Intrall Polska Sp. z o.o. upadło w lipcu 2007 r.

Najnowszy rozdział dziejów lubelskiej fabryki samochodów związany jest z rodzinną firmą DZT Tymińscy Sp. J. z siedzibą na Podlasiu. Przedsiębiorstwo to działa na rynku motoryzacyjnym od ponad 20 lat, głównie jako dostawca komponentów motoryzacyjnych. Jest spółką o kapitale w 100% polskim. Kontakty firmy z lubelską fabryką samochodów sięgają początku roku 2009, kiedy to zrodziła się idea podjęcia dzieła kontynuacji jej działalności, po niemal trzyletniej przerwie. DZT Tymińscy Sp. J. została właścicielem praw do produkcji samochodów dostawczych oraz terenowych. Poprzez zakup gruntów, budynków, maszyn i urządzeń produkcyjnych, oprzyrządowania, praw własności intelektualnej, całej dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej, przejęcie kadry zarządzającej, administracyjnej, technicznej oraz pracowników nowa organizacja stała się spadkobiercą całokształtu działalności i wieloletniej tradycji fabryki. Od sierpnia 2011 roku przedsiębiorstwo działa w nowej formie prawnej jako DZT Fabryka Samochodów w Lublinie Sp. z o.o. We wrześniu 2012 roku firma przyjęła nazwę Fabryka Samochodów HONKER.